onsdag 2 maj 2018

Autoantonymer är vi allihopa


(Publicerad i GP onsdag 2 maj 2018)


På en fest hamnade jag i diskussion med en man i ljusblå kavaj. Vi pratade om bästa sättet att hantera ekonomin i ett parförhållande, och vi var helt överens: delad ekonomi är bäst.

Efter en stund sprack dock enigheten. Det visade sig nämligen att vi hade använt ordet ”delad” i två motsatta betydelser.

Jag menade delad som i gemensam. För mig är det självklart att två människor som lever tillsammans också har pengarna tillsammans.

Mannen i den blå kavajen menade delad som i separerad. Han och hans fru hade skilt pengarna åt så långt det gick. För honom var det lika självklart.

Vad som hänt var att mannen och jag hade råkat använda en autoantonym. Det vill säga ett ord som kan betyda två rakt motsatta saker.

Att ord har flera betydelser är förstås vanligt. Men att samma ord rymmer sin egen motsats är mer sällsynt.

Två vanliga exempel är ”grina” som både betyder skratta och gråta, och ”damma” som både betyder att ta bort damm och att avge damm. Det dammar när man dammar.

Ett kanske mer intressant ord är ”samkönad”. Det betyder dels tvåkönad, dels likakönad.

En samskola är samkönad på det sättet att eleverna är av olika kön, men en samkönad relation är samkönad på det sättet att parterna är av samma kön.

Om man vill kan man alltså roa sig med att skriva så här: Min fru och jag lever i ett samkönat äktenskap med delad ekonomi.

Den meningen tål att tänkas på.

Ett exempel till: att ”jobba mot” vapenindustrin kan betyda att man protesterar mot vapentillverkning – eller att man tvärtom samarbetar med vapenindustrin.

Varför vissa ord betyder motsatsen till sig själva har jag ingen aning om. Jag lämnar den frågan till språkvetarna. Men jag gillar sådana ord eftersom de är så mänskliga.

För vem rymmer inte sin egen motsats? Ingen är väl enbart glad eller enbart ledsen, enbart flitig eller enbart lat? Ingen är väl enbart god eller ond?

Själv sopsorterar jag noga och äter inte kött. Men jag kommer att flyga utomlands två gånger bara den här våren. Jag verkar alltså vara både miljövän och miljöbov.

För den som vill ha mer extrema exempel så lär vi av historien att en varmhjärtad familjefar också kan vara en sadistisk lägervakt. Och att en hänsynslös självmordsbombare också kan vara en kärleksfull son.

Autoantonymer är vi allihopa.

Ordens betydelse skiftar med sammanhanget, och det är likadant med oss människor. Det behövs ett sammanhang för att vi märkliga, motsägelsefulla varelser ska bli någorlunda begripliga.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar