onsdag 7 februari 2018

Kåserisk rimmar på Reserisk

(Publicerad i GP 7 februari)

Ordet kåsör används om både kvinna och man. Kåsörens berättelse är ofta intressantare än folkbokföringsnamnet.

Utan ett eget språk är kåsören mest till skada för sig själv.

Jag är själv inget barn av kåseriets tid men jag har hört de mystiska, mytiska namnen som nämns i samma andetag.

En kåsör gör sig känd genom sitt tilltal. Kåsörer har aldrig varit hemliga. Utan vinjett blir kåsören kolumnist.

Det är i och för sig inget större fel med att vara kåsör i små ångermanländska organ, men om man ska få Brad Pitt-status och Zlatan-lön, så vore det nog läge att få in en fot på förslagsvis den amerikanska marknaden.

Vad tjänar egentligen kåseriet till? Vad är dess nytta?

Kåserier är trevliga och kåserier är bra och vi vill ha mer kåserier åt folket. Kåserier som skämtar och roar och upprör och förbryllar. Kanske kan vi börja med det här, kanske är det här ett kåseri. Är det det?

Att kåsera om kåserier är helt fel, ett riktigt kardinal Richelieufel, jättefel helt enkelt.

Någon skrev att kåserierna behövs. Här hittar du fackförbund som är vanliga för dig som kåsör.

Ett kåseri varje morgon håller doktorn borta, äpplen tål jag däremot inte alls.

Men verkligen helt på allvar, har kåseriet någon roll att fylla?

Det är mysigt när gamla gubbar kåserar om hur det var förr.

Jag ska kåsera kring mode och ge sytips. Jag har minsann aldrig skrivit ett kåseri.

En sak får däremot inte förekomma i ett kåseri och det är personlig bitterhet.

En bra kåsör är Ludvig Rasmusson.

Du vet att ett kåseri ska vara lite roligt och lättsamt? Din text saknar bägge delarna.

Texten surfar hela tiden fram på en kåserisk yta där ingenting blir på allvar, varken glädjen eller sorgen.

Kåserisk rimmar på Reserisk och 54 andra ord.

Ingenstans står det något om att ett kåseri ska ha en ”knorr” på slutet. Det fick jag lära mig en gång i tiden, men det kanske är bortlagt, för det är inte ofta kåserierna numera avslutas med en rolighet.

Detta konceptuella kåseri består av befintliga meningar som jag har hittat i böcker, tidningar och på nätet, och sedan skapat ett collage av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar