fredag 6 april 2018

26,2 grader


(Publicerad i GP 4 april 2018)

På vintern brukar jag simma en gång i veckan i Valhallabadet. Det är en skön start på dagen, och om man tar en bastu efteråt blir det som en vaccination mot vinterkylan och mörkret.

Innan jag hoppar i måste jag dock, nyduschad, gå från herrarnas omklädningsrum, genom den vackra gamla simhallen med 25-metersbassängen och hopptornet, och in i den nya hallen.

Under den promenaden fryser jag så jag huttrar, och sedan kommer det allra värsta: att hoppa ner i det kalla bassängvattnet. Efter några längder har jag fått upp värmen, men just köldchocken när man hoppar i … Brrr!

Hur kallt är det egentligen i bassängen? Max 20 grader, skulle jag gissa.

Eller – det var vad jag trodde fram till nyligen, då en arbetskamrat påstod att vattnet i bassängen håller 26 grader.

Jag trodde honom inte alls, det var ju omöjligt. Nästa vecka frågade jag en badvakt. Han pekade på en skylt som tydligen hade suttit där hela tiden. 26,2, stod det. Jaha. Så pass.

Efter det har jag aldrig mer frusit när jag hoppar i.

Att vi människor är lättpåverkade är inte precis någon nyhet. Den som gillar populärvetenskap kan hitta många roliga undersökningar i ämnet.

Chefer som fått hålla i en mugg varmt kaffe före en anställningsintervju blir till exempel mycket mer positiva till den arbetssökande som de träffar än chefer som fått hålla i en kall läskburk. (Kanske något att tänka på om du söker jobb!)

Ett annat exempel: om en skolklass gör ett matteprov kommer pojkarna i genomsnitt att prestera bättre än flickorna. Men om läraren före provet informerar klassen om att provet är konstruerat så att det ger lika bra resultat för båda könen – då kommer flickor och pojkar att prestera lika bra i genomsnitt, trots att det är samma prov som förut.

I det första fallet styrs resultatet av en förväntan på att flickor ska vara mindre duktiga på matematik, i det andra fallet av en förväntan på att pojkar och flickor ska vara lika duktiga.

Tja, det där är ju inte så lustigt egentligen. Var och en kan fundera på hur förväntningar utifrån kön och klass påverkar oss i livet.

Fast det finns även fördelar med att vara lättpåverkad. Själv njuter jag av att slippa frysa i bassängen. 26,2, det är ju som Medelhavet i augusti!

Förresten hörde jag just idag om en färsk undersökning. Den visar att människor som börjar dagen med att läsa ett kåseri i tidningen är 3,27 gånger lyckligare än de som inte gör det. Jag lovar, det är vetenskapligt bevisat! Erkänn att du redan känner effekten!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar