(Publicerad i GP 22 augusti 2018)
Jag har alltid varit
avundsjuk på låtskrivare. Jag menar, att skriva en treminuters poplåt, hur
svårt kan det vara?
En
elementär melodi, en lite kraftfullare refräng, en text om kärlek – och sedan
in i studion och bomba på med beats och effekter, så är det klart.
På
en vecka skriver man lätt färdigt en låt. Det blir 52 låtar om året. Så jäkla
lätt de har det, låtskrivarna.
Nå,
jag överdriver väl lite nu. Jag fattar att det inte är riktigt så lätt att göra
musik. Det är bara det att om man som jag ägnar sig åt att skriva romaner, så
verkar allt annat enkelt i jämförelse.
När
jag nu i höst kommer med en ny bok är det nästan nio år sedan senast. Nio år! Okej,
då har det förstås funnits långa perioder då jag inte har haft tid att klicka
fram romanfilen i datorn, eftersom jag har varit tvungen att försörja mig och
annat trivialt.
Men
även när jag inte skriver så skriver jag. Som de flesta författare har jag
ständigt mitt projekt i huvudet. Hjärnan bearbetar oavbrutet olika aspekter av
texten, från enstaka formuleringar till nya vändningar i intrigen.
Dina
ögon ser kanske bilder. Mina ser text. Alltid.
En
roman. Herregud, vilken gigantisk ordmassa det är! Så många slängda utkast! Så
många omskrivningar! Så många gånger som jag har gett upp! Och på vägen: ett nästan
färdigt manus som jag brände, eftersom jag aldrig fick det så bra som jag
ville.
Att
skriva en poplåt är att få några blommor att slå ut i en balkonglåda. Att
skriva en roman är att ensam försöka få en hel slottsträdgård att prunka. När
man har fått ordning på rosorna undrar någon varför man inte har beskurit
äppleträden. Och när man har rensat köksträdgården klagar folk på att
grusgångarna inte är krattade.
Säg
att man ändå mot alla odds lyckas skapa en förstklassig fransk slottsträdgård.
Ja, då visar det sig att nu är franska trädgårdar ute och alla vill ha engelsk
trädgårdskonst i stället.
Så
jo, nog är låtskrivare bortskämda. Om en låt inte funkar kan de bara pröva den
i ett annat tempo. Eller ge den ett nytt intro. Eller plocka fram det yttersta
tricket: att köra låten i reggaetakt. Och om det ändå inte fungerar är det bara
att lägga låten åt sidan. Särskilt mycket arbetstid har inte förlorats.
Poeter
har det också alldeles för lätt, förresten. Tio rader räcker ju för en dikt! Snacka
om livet på en pinne.
Medan
romanförfattaren slavar vidare år efter år och kanske, som jag, har något att
visa upp bara vart nionde år.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar