(Publicerad i GP onsdag 17 februari)
Vill du ha en bild av
Göteborg? Här har du en:
Ett gäng gubbar från
Trafikkontoret står i regnet på Järntorget och tittar på en spårvagnsväxel som
aldrig har använts, men som ändå måste bytas.
Låt mig ta det från
början.
Historien börjar 1999, med
bygget av Götatunneln. Eftersom det var bestämt att spårvagnen skulle dras ut
till Skeppsbron när tunneln var klar passade Trafikkontoret på – i samband med
ett annat jobb – att lägga ner en växel vid Järntorget för svängar ut mot
älvstranden. Man la också ner sådär 25 meter räls, som i många år slutade i
blindo på Järntorgsgatan.
På så sätt var allt
förberett för den nya sträckningen.
Året därpå kom
tunnelbygget igång, och det var ett bygge som jag kände in på bara kroppen.
Tillsammans med en kompis hade jag nämligen ett arbetsrum på Skeppsbron, i
Merkurhuset. När de sprängde under oss skakade hela huset.
Men vi härdade ut, för
tänk så bra det skulle bli när allt var klart! Biltrafiken skulle försvinna
från Södra älvstranden och en ny, central stadsdel med Skandinaviens kanske bästa
läge skulle byggas.
Jag minns hur medborgarna
engagerades i projektet och hur olika förslag presenterades i GP. Här skulle
det bli levande stadskvarter med en blandning av bostäder och arbetsplatser och
med plats för olika sociala grupper. Utmed vattnet skulle det finnas promenadstråk
med serveringar och kanske en badplats.
År 2006 stod tunneln
klar. Då var alla nödvändiga beslut fattade sedan länge och all planering gjord.
Det var bara att börja bygga det nya området direkt.
Nej. Naturligtvis inte.
Det här är Göteborg. Ingenting var förberett. Ingenting påbörjades. Allt hade kört
fast i den vanliga leran av överklaganden, käbbel och byråkrati.
I stället lät man
Skeppsbron bli parkeringsplats. I bortåt tio år är det så som denna extremt
attraktiva mark har använts – som uppställningsplats för bilar.
Och under dessa år hann alltså
växeln på Järntorget bli utsliten. När spåren till slut skulle läggas 2014
måste signalsystemet och den så kallade tunganordningen i växeln bytas. Och förresten
hade kraven för cykelbanor hunnit ändras också, så de där 25 meterna spår som
man lagt ner en gång i tiden fick rivas upp och flyttas en halvmeter åt sidan.
Ja, där har du Göteborg:
ett gäng gubbar i regnet som konstaterar att en växel som aldrig har använts
måste bytas.
Förlorad tid. Bortslösade
skattepengar.
Men hur kan jag veta att
det regnade? Nja, det vet jag förstås inte. Jag tar det bara för givet.
Tack för denna rapport från verkligheten, Johan! Jag delar den till medmotståndarna mot det planerade spårvägsbygget hos oss i Lund. /IngerJ
SvaraRadera