(Publicerad i GP 3 mars 2019)
I Viveca Lärns och Jens
Ahlboms barnbok Liraren Ludde finns
en underbar bild där en mamma och hennes sexårige son blickar ut över Göteborg
från Ramberget. De bor i ett litet samhälle en timme bort, men varje söndag tar
mamman med sig grabben hit. Hon vill visa honom den stad där hon växte upp och
där hon, anar man av hennes drömmande blick, en gång levde ett annat liv än det
som ensamstående mor i en småstad.
”Där ligger hamnen och där
ligger älven, och där ser du Götaälvbron och där borta är Volvo”, upplyser
mamman.
Sonen, Ludde, är helt
ointresserad och önskar bara att han skulle få slippa.
Under en period när mina
barn var små läste vi ofta den boken och jag brukade föreställa mig hur jag
skulle ta med ungarna på samma sätt, stuva in dem i bilen, köra upp till
Rambergets topp och säga till dem: Här är er stad! Där ligger hamnen och …
De skulle antagligen ha
varit precis lika likgiltiga som Ludde.
Nå, den där utflykten med
barnen blev aldrig av. Men en februaridag 2019 knallar jag ensam upp till
toppen av Ramberget genom Kiellers park, med Lärns och Ahlboms bok i
ryggsäcken. Det är soligt och blåsigt – om det fanns snö kvar skulle jag kalla
det för en vårvinterdag, men nu vet jag inte riktigt. Tidig Göteborgsvår,
kanske.
När jag jämför Jens Ahlboms
illustration med den verkliga utsikten ser jag att han har tryckt ihop
perspektivet på minst två sätt. Han har krympt avståndet över älven så att
byggnaderna på andra sidan blir större och syns tydligare. Och han har tryckt
ihop södra älvstranden på längden, så att landmärkena från Läppstiftet i öster
till Sjömanshustrun i väster behändigt får plats i samma vy.
Det kanske är med
illustratörer som med oss kåsörer: för att visa verkligheten som den är måste
vi ibland skarva lite.
När jag traskar nerför
berget får jag en låt i huvudet: Graveyards Hisingen
Blues. Kontrasten kunde inte vara större än mellan Ahlboms ljusa, glada
färger och Graveyards drogmörker. ”Where is the future?/There is no past”,
sjunger Joakim Nilsson. Den enda räddning som erbjuds är att ta Djävulen i handen
och följa honom.
Eftersom jag är en
försiktigare typ bestämmer jag mig för att i stället följa Kvillebäcken.
Därmed kan jag inte undgå
att hamna mitt i den omtumlande stadsomvandling som pågår i de här kvarteren.
Jag utgår från det nya bostadsområdet
Porslinsfabriken, där bäcken rinner rakt genom en av innergårdarna. Sedan
följer jag bäckfåran förbi de slitna landshövdingehusen i Brämaregården och –
efter en lång omväg för att ta mig över Hjalmar Brantingsgatan – vidare till nybyggena
i nya Kville.
Längs Färgfabriksgatan går
en tydlig gräns. På södra sidan: nya Kvilles täta, åttavånings nybyggen med
fasadplattor i olika färger. På norra sidan: låga, nedgångna, glest utplacerade
kåkar med grillrestauranger och butiker för polska och asiatiska livsmedel.
För mig är valet enkelt:
jag går på norra sidan. Mitt hjärta finns alltid i det ruffigare och
mänskligare.
Nya Kville bidrar med
bostäder, vilket är utmärkt. Och nog är området snyggare att se på än de
bostadsområden som byggdes för några decennier sedan. Samtidigt finns det något
sterilt och liksom datoranimerat över alltihop. Det kommer att dröja länge
innan det uppstår ett genuint stadsliv här.
Själv älskar jag stadsmiljöer
som den längs Herkulesgatan från moskén och österut, med balkanbageriet och den
vackra gamla metodistkyrkan, St Matteus. Eller ta miljön runt Kvilletorget, med
en vietnamesisk och en östafrikansk restaurang och en lätt, men bara lätt,
antydan till hipstrifiering i form av en folkölsbutik och en cool
begagnataffär.
Här verkar det fortfarande
finnas plats för folk som inte ser sin bostad som en investering, och för
butiker som inte skulle klara en vinstmaximerande hyra.
Är Göteborg berett att
låta sådana områden få vara kvar i framtiden?
Hm, det verkar som om den
här texten sönderfaller i två delar som inte liknar varandra och knappt har med
varandra att göra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar