(Publicerad i GP onsdag 16 november)
Jag fick höra talas om en tavla som hänger på Universitetsbiblioteket vid Näckrosdammen, en oljemålning av göteborgskoloristen Ragnvald Magnusson. Den kallas för Mannen vid kaminen och föreställer precis det: en man i mörka kläder som sitter och värmer sig vid en kamin (se nedan).
Jag fick höra talas om en tavla som hänger på Universitetsbiblioteket vid Näckrosdammen, en oljemålning av göteborgskoloristen Ragnvald Magnusson. Den kallas för Mannen vid kaminen och föreställer precis det: en man i mörka kläder som sitter och värmer sig vid en kamin (se nedan).
Det har sagts att mannen
är Eyvind Johnson, och det var det som väckte mitt intresse. Tänk om det skulle
gå att belägga att det verkligen är han? Det odaterade och ganska anspråkslösa
porträttet skulle i så fall föreställa en Nobelpristagare, som dessutom råkar
vara en av mina favoritförfattare.
Jag såg framför mig hur
jag skulle vinna ära och berömmelse och hur både konst- och litteraturvetenskapen
skulle tacka mig för min insats.
Jag började mina
efterforskningar med att konsultera Örjan Lindbergers biografi om Johnson. Jag
vände mig också till Eyvind Johnson-sällskapet och till konstvetare här i stan
som är kunniga om göteborgskoloristerna.
Det blev snart uppenbart
att Johnson och Magnusson delvis umgicks i samma kretsar och att de mycket väl
kan ha träffats. Men att de kan ha
träffats bevisar förstås inte att de gjorde det, än mindre att Johnson satt
modell.
Jag mejlade till Eyvind
Johnsons dotter Maria Ekman, som jag känner lite från översättarkretsar. Hon är
en av Sveriges främsta litterära översättare med många engelska klassiker på
meritlistan.
Tyvärr hade hon aldrig hört
talas om tavlan. Hon kunde bara konstatera att bilden är lik hennes far, men
att den också kunde föreställa ”nästan vilken tunnhårig herre som helst”.
Även Ragnvald Magnusson visade
sig ha en dotter i livet: Monica Larsen, keramiker bosatt på Sydkoster. Jag
kontaktade även henne.
Monica är säker på att
målningen är utförd i början av 1930-talet, då hennes far – och även Eyvind
Johnson – bodde i Stockholm. Under de åren hade Ragnvald Magnusson sina största
framgångar som konstnär.
Riktigt intressant blir
det när vi kommer in på den person som donerade tavlan till UB: Bertil Isberg,
bokhandlare på Linnégatan i Göteborg, död 1983.
Isberg kände både Johnson
och Magnusson. Monica Larsen skriver i mejl till mig att Isberg, som hon
träffade som barn, var ”fullständigt tokig i författare … Han levde sitt liv
genom dem. Enda anledningen för honom att ha den här målningen är att den
föreställer en författare.”
En författartokig
bokhandlare. Längre än så verkar jag inte komma i mina spaningar.
Det är ett tungt indicium,
tycker jag själv. Men kanske inget slutgiltigt bevis. Äran och berömmelsen får
vänta den här gången också.
Ragnvald Magnusson: Mannen vid kaminen. Olja på duk, 59 x 37 cm. Bilden är något beskuren. För den som själv vill bilda sig en uppfattning hänger tavlan vid handskriftsavdelningen på Humanisten i Göteborg. Foto: Johan Nilsson.
Ragnvald Magnusson: Mannen vid kaminen. Olja på duk, 59 x 37 cm. Bilden är något beskuren. För den som själv vill bilda sig en uppfattning hänger tavlan vid handskriftsavdelningen på Humanisten i Göteborg. Foto: Johan Nilsson.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar